Zoals je al verwacht heeft natuurlijk iedere auto veel elektrische componenten die straling afgeven. Daarnaast zijn de nieuwste auto’s met de meeste Wifi, Bluetooth, Radar en andere onderdelen uitgerust. Meestal is het dus zo; hoe nieuwer de auto, des te meer blootstelling aan straling omdat het aantal EMV-bronnen sterk is toegenomen. Toch is de auto een veelal overkeken bron van straling, terwijl menig persoon er meerdere uren per week in zit.
EMV-bronnen
Ten eerste zit er tegenwoordig voor alles elektrische bedrading in de auto, of het nu voor de elektrische ramen is, de radio en de binnenverlichting. Bovendien hebben de modernere auto’s ook elektrische sloten, elektrische stoelbediening, stoelverwarming, airco en nog veel meer. Er loopt dus elektrische bedrading door de gehele auto. Door de metalen constructie van de auto wordt er op deze manier een “Faraday Cage” gecreëerd.
De hierboven genoemde assecoires zijn al een behoorlijk lijst, toch worden er nog meer EMV-bronnen toegevoegd aan de auto. Bijvoorbeeld de Bluetooth-connectie voor de mobiele telefoons. Zodra je in de auto stapt wordt er connectie gemaakt. Deze bluetooth transmitter staat dus altijd aan. Ook hebben de nieuwere auto’s radars en camera’s aan meerdere zijden.
Diagram van een EMF-presentatie uit 2017 door Dr. Theodore P. Metsis, Ph.D, die het enorme aantal EMF-bronnen in een enkele auto laat zien. [Bron] – https://radiationdangers.com/automotive-radiation/
De meeste modernere auto’s zijn nu Wifi-hotspots geworden en er zitten vooral bij bedrijfsauto’s extra GPS trackers ingebouwd. De volgende stap is dat auto’s automatisch met elkaar in kunnen communiceren om zo ongevallen te voorkomen. Daar zal het 5G netwerk onder andere voor gebruikt gaan worden, wat betekend nog een veel intensere blootstelling aan straling op de snelwegen/in de auto. De daaropvolgende stap zijn de zelfrijdende auto’s die hoogstwaarschijnlijk met nog meer radiofrequente/ stralingsapparatuur uitgerust zullen zijn.
Dan is natuurlijk nu de vraag, zit er verschil tussen het soort auto? Gas, elektrisch, hybride, op waterstof of gewoon op benzine? Is het kiezen voor een “groenere” auto ook veilig?
Helaas is het inderdaad zo dat elektrische en hybride auto’s meer elektromagnetische straling afgeven. Dat zijn voornamelijk deze redenen:
- Ze hebben grote AC-batterijen. De standaard benzineauto’s hebben een kleine accu die voornamelijk voor het starten van de auto wordt gebruikt. Dit zijn kleine accu’s die voorin bij het motorblok verwerkt zitten. Hybride maar voornamelijk de volledige elektrische auto’s hebben veel grotere batterijen.
- De locatie van de accu is meestal veel dichter bij de zitplaats. In het geval van de Tesla, zelfs direct onder de voeten.
- Deze grotere batterijen zetten DC-AC om via een stroomomvormer. Die vereist juist weer meer elektronische bedrading door het hele voertuig.
- Het opladen van de elektrische auto zorgt voor veel vuile elektriciteit. Het opladen aan huis zorgt voor extreem hoge EMV-niveaus door het gehele huis.
- Elektrische auto’s zijn erg nieuw, wat betekend dat ze alle high-tech snufjes bezitten. Ze zijn zelf Wifi-hotspots, hebben Bluetooth, Radar, Sensoren etc. Dit zorgt voor een continu hogere blootstelling aan straling.
Toch hebben de benzineauto’s ook behoorlijk wat stralingsbronnen. Namelijk; dynamo’s, bougies, draaiende motoren, brandstofpompen, batterijen en elektrische bedrading. Sommige benzineauto’s komen op dezelfde EMF-niveaus als hybride of elektrische auto’s.
Om dus direct te zeggen dat een specifiek type auto juist veel slechter is dan een ander, bijvoorbeeld elektrisch is slechter dan benzine, is niet mogelijk. Elke auto en ieder model of merk is dus anders. Ook afhankelijk van het aantal en type EMV-bronnen. Je zal iedere auto los moeten testen op de EMF-waardes.
Bij deze een interessante video (in het Engels) met EMV-metingen in een Tesla:
Hier een overzicht van een rapport uit 2010 waarin 13 voertuigen op EMV-straling werden getest:
2008 Chevrolet Cobalt 30 mg
2008 Chevrolet Tahoe Hybrid 14 mG
2008 Subaru Impreza 6 mG
2006 Toyota Prius (hybride) 4 mG
2008 Subaru Legacy 4 mG
2008 Toyota Prius (hybride) 4 mG
2008 Mini Cooper Clubman 3 mg
2008 Nissan Altima Hybrid 3 mG
2008 Toyota Highlander Hybrid 2 mG
2008 Nissan Murano 1,3 mG
2008 Toyota Sequoia 1 mG
2007 Chevrolet Suburban 0,8 mG
2008 Toyota Highlander 0,5 mG
Eigenlijk hadden de meeste voertuigen lage EMV-emissies behalve de 2009 Chevy Cobalt. De 30mG is ook daadwerkelijk gevaarlijk bij een langere blootstellingsduur. Ook zijn dit nu allemaal oude auto’s, de straling bij de nieuwere modellen ligt behoorlijk hoger. Het is vooral erg apart dat er nog geen regelgeving bestaat over hoeveel EMV-straling een voertuig mag uitstoten.
BLOG: Wat is 5G? Wat zijn de risico’s van 5G-straling?
Meer weten over anti straling producten?
Wilt u meer weten over bescherming tegen EMV-straling? Bezoek dan hier onze shop. Bovendien leest u op het blog niet alleen meer informatie over de werking van elektromagnetische velden, maar vindt u bijvoorbeeld ook tips over hoe u straling in huis tegen kunt gaan.
Tot slot
Heeft u vragen? Neem dan hier contact met ons op.